2014-07-06

Förr eller senare exploderar jag

Filmens titel: Förr eller senare exploderar jag
Regissör: Josh Boone
Utgivningsår: 2014

 
Handling

Det handlar om två ungdomar, Hazel (Shailene Woodley) och Gus (Ansel Elgort). De är båda sjuka i olika sorters cancer (som det står, det är "en helt sjuk kärlekshistoria"). Hazels föräldrar vill att hon ska träffa nya vänner, och det resulterar i att Hazel och Gus träffas i en stödgrupp. Filmen är egentligen från Hazels synvinkel, hennes relation med Gus och de omkring henne.

Karaktärer
 
Hazel är en, upplever jag, ganska rättfram som person. Hon vill att folk ska veta sanningen, och inte att den ska vara inlindad på något sätt. Hon är rak. Gus däremot är lättare på något sätt. Det känns som om han mer tar saker som de kommer, och tror mer på saker än Hazel. Han är helt enkelt mer optimistisk än henne, skulle man kunna säga. Det känns så i alla fall, om man jämför deras attityder gentemot livet.

Jag gillar Hazels uppriktighet, men det finns även något charmigt med Gus. På ett sätt irriterar han mig, men det positiva väger helt klart över det negativa. Hazel och Gus är egentligen ganska olika som personer, men de kompletterar varandra på ett bra sätt. Det känns som att de har mycket att lära av varandra. De är båda väldigt härliga med väldigt egna personligheter.

Omdöme

"Förr eller senare exploderar jag" är en stark film. Den tar upp kärlek, rädslor och en massa känslor som finns hos alla någon gång. Samtidigt som den tar upp en del svåra saker så gör den det på ett väldigt fint sätt. Tack vare de två huvudpersonernas olika sätt att se på livet så får man se lite av varje. Soundtracket (musiken som spelas ibland i filmer, som bakgrundsmusik) är helt underbar. Den passar väldigt bra till filmen. Allt passar väldigt bra ihop, om man säger så.

Rekommendation
 
Jag rekommenderar den här filmen till i stort sätt alla. Det är en stark film som jag tycker att alla borde se. Kanske inte de minsta, det är ju trots allt en ungdomsfilm (fast vuxna ska absolut även se den). Om jag skulle säga någon ålder så skulle det nog vara 11 och uppåt, kanske. Alla som kan borde i alla fall se filmen - den är underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar