2012-09-07

Allt jag säger är sant

Bokens titel: Allt jag säger är sant
Författare: Lisa Bjärbo
Utgivningsår: 2012

Omslagsbild: Allt jag säger är sant
Källa.

Handling

Det utspelar sig i nutid, och det handlar om Alicia, en 16-årig tjej som har börjat ettan på gymnasiet. Hon bestämmer sig, till allas förfäran, att hoppa av. Hon börjar istället att jobba på ett café, där hon träffar Isak, och hur hon tampas med sina oförstående föräldrar och sin bästa kompis Fanny, som inte heller verkar ha så stort förståelse för hennes beslut.

Karaktärer

Vi har Alicia, huvudpersonen. Det känns som om hon verkligen vill (och försöker) att vara vuxen, men ibland beter hon sig som en 3-åring, och därför irriterade jag mig på henne lite ibland. Hon vet verkligen vad hon vill, vilket för det mesta nog är bra, men det känns som om hon inte lyssnade så mycket på andra som hon kanske borde ha gjort. Sedan har vi Fanny, Alicias bästis. Hon har ju svårt att acceptera Alicias beslut (vilket är förståeligt), och jag förstår om hon blir sur på Alicia, eftersom att hon blir "ensam kvar", då de var bästa kompisar. Fanny känns lite mer stabil än Alicia, vilket jag tror är bra, att Alicia har någon som "jämnar ut det". Man skulle kunna säga att Fanny och Alicia kompletterar varandra rätt så bra. Sedan finns det en person till som jag tänkte nämna, nämligen Alicias mormor. Hon är en sådan där mormor som man läser om - en mysig mormor som försöker att hänga med, en sådan där som lika gärna skulle kunna vara 35 eller så. Jag kanske överdriver lite, men, ungefär så känns Alicias mormor. Alicia har en väldigt öppen relation till henne, och det gillar jag. Det känns nästan som om det skulle kunnat vara Alicias jämngamla kompis, trots att det är hennes mormor.

Omdöme

Jag tycker generellt att Lisa Bjärbo skriver bra böcker, lättlästa och man kan enkelt följa med i vad som händer. Det är en bra bok om man inte känner för att tänka så mycket själv, om man säger så. Det är en bra ungdomsbok som tar upp det här med att vara tonåring. Jag kan inte låta bli att le ibland, det finns humor i den samtidigt som det finns allvar, det är en bra blandning, inte för mycket och inte för lite. Det är en blandning av kärlek, humor och sorg, allt i en salig, men bra, blandning. Den visar hur viktigt det är med stöd från sina närstående, som vänner och familj, när man försöker klara sig själv. Lisa Bjärbos sätt att skriva gör att hela boken lyfter, känns det som. Hon använder sig av ett härligt språk.

Rekommendation

Jag skulle nog rekommendera den här boken till ungdomar, främst, eftersom att den riktar sig mest till ungdomar. Men vuxna kan säkert också känna igen sig i det, och med tanke på humorn som finns i den här boken så tror jag att både ungdomar och vuxna kan finna glädje i att läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar